De când din ce în ce mai mulți oameni lucrează de acasă, ne-am acomodat deja cu ideea de „power nap” sau, pe românește, un pui de somn în miezul zilei. Dacă în copilărie părinții noștri se rugau de noi să dormim la prânz, la maturitate aproape râvnim după aceste sieste mici din timpul zilei. 

Dacă încă nu știi de ce ar trebui să dormi la prânz, azi ți-am pregătit un ghid cu toate avantajele „puiului” de somn din miezul zilei, dar și lucrurile la care ar trebui să fii atent. 

 

Dacă îți permiți să dormi la prânz, fă-o

Somnul de noapte este, firește, o necesitate firească, absolută. Însă somnul de peste zi este mai mult un lux pe care nu mulți și-l permit; totuși, dacă lucrezi de acasă sau ai un program flexibil care îți permite să iei o pauză de somn la prânz, te încurajăm să o faci – poate acum îți petreci pauza stând pe rețelele de socializare. 

Un pui de somn va avea efecte mult mai benefice asupra creierului și inimii tale – n-o spune noi, o zic specialiștii în somnologie. Asigură-te că folosești pauza de prânză pentru a te cufunda într-o saltea superioara, chiar dacă, cum vei vedea mai jos, nu va fi pentru multă vreme. 

 

Cât dormim la prânz? 

 

Somnul de prânz este ca o sabie cu două tăișuri: dacă dormi cât trebuie, corpul tău va resimți doar efectele pozitive. Dacă însă dormi mult prea mult, vei avea parte doar de dezavantaje. 

Puiul de somn de la prânz nu ar trebui să dureze mai mult de 25 de minute – asta pentru că, după jumătate de oră, creierul tău intră în faza de somn profund, așa că trezitul va fi unul brusc și nu vei reuși să te re-conectezi la activitățile desfășurate. Dacă dormi până în 25 de minute, te vei trezi relaxat și revigorat, gata de muncă. 

Studiile arată că somnul de prânz are multiple beneficii asupra organismului nostru: 

  • te induce într-o stare de calm, de relaxare controlată 
  • reduce oboseala
  • diminuează stresul și anxietatea
  • te vei trezi cu o atenție sporită și vei fi mai eficient în efectuarea sarcinilor de peste zi.

 

Citeşte şi   Medicină, empatie, matematică - stomatologia post-Covid stă sub semnul schimbării

Greșeli în somnul de amiază (și nu numai) pe care să le eviți

 

Somnul de la amiază poate fi atât prietenul, cât și aliatul tău – depinde doar de tine ce vrei să alegi. E foarte ușor să cazi în unele capcane atunci când vine vorba de somn, așa că iată ce să NU faci atunci când dormi la prânz: 

  • nu îți seta o alarmă extrem de gălăgioasă, pentru că te vei trezi bulversat
  • nu dormi mai mult de 25 – 30 de minute
  • nu uita să îți oprești / închizi notificările de pe laptop și telefon 
  • nu mânca chiar înainte de a-ți face siesta, ci mai degrabă după
  • nu dormi pe canapea; creează-ți aceleași condiții ca și pentru somnul de noapte: o saltea / topper confortabil, cameră întunecată, aer răcoros, cât mai departe de televizor sau alte distrageri. 
  • nu te simți vinovat pentru că dormi la prânz – te va ajuta să fii mai eficient după.

 

Dacă încă nu dormi la prânz, ar trebui să încerci aceste mici pauze de somn și să le găsești un loc în zilele tale – atenție! Totuși, pauza de somn de la prânz nu înlocuiește somnul sănătos de noapte, care este vital. Te încurajăm să deprinzi o igienă corectă de somn atât pentru noapte, cât și pentru mini-răsfățurile de somn de peste zi.