Trăim sub umbrela unei abundențe de informații, însă accesibilitatea la informații ne face să cădem cu ușurință în capcana celor false – atacați din toate părțile de acest val de informații, avem de suferit pe toate palierele vieții: de la sănătate și până la viața afacerilor noastre, filtrarea informațiilor în care credem ne poate aduce (sau nu) succesul. Dochița Zenoveiov, brand innovator la o agentie branding în București, vorbește despre false mituri în online în care trebuie să încetăm să mai credem. 

 

Pare simplu, accesibil si rapid sa construiesti un brand in online, dar in realitate nu este deloc asa. Online-ul este un mediu sofisticat si fragmentat, in care metrics-urile se schimba permanent, iar consumatorii sunt supusi tentatiilor de tot felul. – Dochita Zenoveiov, brand innovator

 

Mit #1 – Branding = nume, logo, publicitate

Cea mai greșită informație vehiculată în online face referire la însemnătatea brandingului, care trece mult dincolo de numele și logo-ul companiei. În realitate, aceste două elemente sunt esențiale în branding, însă sunt doar o verigă din arhitectura completă a brandingului, care se bazează mai degrabă pe „cum simt consumatorii businessul nostru?”. 

Brandingul este colecția de elemente care îi face pe oameni să-și amintească de compania ta, dincolo de nume și logo. În același timp, brandingul este adesea confundat cu publicitatea, însă cele două concepte sunt fundamental diferite – brandingul este identitatea pe care o creezi pentru afacerea ta. 

Publicitatea, pe de cealaltă parte, este maniera în care prezinți această identitate a brandului consumatorilor tăi. Cele două trebuie să formeze o fuziune solidă pentru ca business-ul să funcționeze – nu poți crea campanii publicitare de succes fără o strategie de branding solidă.

 

Citeşte şi   How it’s made: obiecte pe care le folosești zilnic și nu știi că sunt printate 3D

Mit #2 – Să ai un produs perfect este suficient 

Acest mit afectează mai ales afacerile aflate la început de drum. Să ai un produs de succes este vital, în mod evident, însă nu suficient – fără o strategie de branding solidă, produsul nu va deveni memorabil. Ce face un produs sau serviciu sa devina memorabil este întreaga experiență de branding: emotiile invocate, ideile din spatele produsului, identitate vizuala, mesajul cu care vrei sa fii asociat, povestea din spatele afacerii și multe altele. 

Atunci cand lanseaza un brand in online, un antreprenor nu simte aceeasi greutate logistica si financiara ca atunci cand lansarea are loc in offline. De fapt, o regula de baza spune, cu cat o piata este mai fragmentata, cu atat investitiile necesare sunt mai mari. Iar in online exact asa este. – Dochita Zenoveiov, brand innovator

 

Mit #3 – Doar companiile mari au nevoie de branding 

În lumea profund digitală de astăzi, care se afla sub umbrela tehnologiilor inovatoare, branding-ul nu mai este dedicat doar companiilor-gigant. Dimpotrivă, companiile mici cu un branding consolidat reușesc să crească exponențial – branding-ul nu este despre cât investești în publicitate, în site-ul web sau în logo. 

Brandingul înseamnă conturarea și consolidarea unei experiențe, care generează încredere și valoare pentru consumatori. Pentru afacerile mici sau medii, este vital să înțelegem că nu mai suntem limitați la zona locală sau regională. Singurul nostru marketplace este întreaga Lume, mulțumită creșterii digitalului. Online-ul nu a fost niciodată mai valoros ca acum, când era Covid ne-a dovedit că putem (și suntem adesea nevoiți) să coasem identități valoroase, puternice, impactante în online.

În România, online-ul este încă asociat cu pauza, consumatorii intră pe site-uri atunci când sunt în pauză și nu prea iau în considerare ceea ce văd pe online, nefiind pregătiți să ia decizii de cumpărare. Print-ul, radio-ul și tv-ul cresc notorietatea brandurilor, deoarece sunt considerate canale media credibile. 

Cumpărătorul ia în calcul un produs pentru că a citit despre el într-o revistă sau l-a văzut într-un spot la tv. și abia apoi caută informații suplimentare pe Google și pe paginile de sociale media ale brandului. Dar credibilitatea în România nu este dată de online. Offline-ul creează credibilitate, iar online-ul creează frecvența de comunicare. În cazul unor branduri mici, cu audiență mică, se poate merge doar pe branding online, pentru că aceste branduri sunt mici prin definiție: dacă scaleaza nu mai sunt artizanale.  – Dochița Zenoveiov, brand innovator

 

Citeşte şi   Fumatul - ineficient din toate punctele de vedere

Mit #4 – Brandingul este despre tine

În realitate, chiar dacă numele tău este asociat cu un produs sau serviciu, brandingul nu este despre tine, despre ce îți place sau ce te atrage: brandingul este despre ceilalți. Despre consumatorii tăi și cum se simt ei raportat la businessul tău – brandingul este despre cristalizarea unor comunități în jurul produselor sau serviciilor tale. Iar o strategie asta face: te provoacă nu doar să vorbești, ci mai cu seamă să asculți ce îți spun consumatorii tăi, care sunt nevoile, dorințele și așteptările lor. 

În conturarea brandingului, este vital să ne gândim la felul în care vrem să fim percepuți, la emoțiile pe care vrem să le generăm, la poveștile pe care vrem să le spună ceilalți despre afacerea noastră. 

Lumea în care trăim se schimbă – ne aflăm pe buza unor modificări fără precedent, iar în aceste vremuri suntem supuși unui flux constant și continuu de informații. Din multe puncte de vedere, suntem avantajați – însă este mai vital ca niciodată să apelăm la filtrul gândirii critice. 

Miturile despre branding te pot ține departe de evoluția unui business – poveștile neadevărate care susțin că brandingul este doar pentru afaceri mari, că se referă doar la logo și slogan, că este complet opțional nu fac decat să încetinească – sau chiar să împiedice – creșterea sănătoasă și firească a afacerii; mai mult decât atât, în lipsa brandingului nu se pot consolida comunități reale, care să fie cucerite și impactate de produsul nostru.